پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

شما شایسته ی بهترین ها هستید و ما به شما کمک میکنیم تا به خواسته های خود برسید.

  • ۰
  • ۰

برای دریافت هدیه ی 200000 تومنی کلیک کنید.

میزان فراموشی بعد از مطالعه ی اول یک مطلب به چه صورتیه؟

۲۰ دقیقه بعد از اینکه شما مطلبی رو به صورت  ۱۰۰درصد یادگرفتی ۴۲ درصد از اون رو فراموش میکنیم.

۱ ساعت بعد از اینکه شما مطلبی رو یاد گرفتی ۵۶ درصد از اون رو فراموش میکنیم.

و همینطور بعد از ۹ ساعت ۶۴ درصد و بعد از ۱ روز ۶۷ درصد بعد از ۲ روز ۷۲ درصد بعد از ۶ روز ۷۵ درصد و بعد از ۳۱ روز ۷۹ درصد از اون مطالب رو فرموش میکنیم.

حالا ما با استفاده ی یک روش مرور کاری میکنیم که مطالب در دراز مدت هم در حافظه ی  ما بمونه. من میخوام از مرور اسکینر استفاده کنم(البته روش مرور اپینگ هاوس هم وجود داره که سعی میکنم بعدا در موردش توضیح میدم). فرض کن امروز مطلب جدیدی خوندی و حالا باید اون رو مرور کنی.

مرور اول حتما باید ۲۰ دقیقه بعد از مطالعه ی مطلب جدید باشه.البته اگر چند دقیقه این زمان مرور تغییر کرد مشکل خاصی پیش نمیاد. مثلا اگه بجای ۲۰ دقیقه یک ربع بعد مرور انجام دادین یا ۲۵ دقیقه بعد مرور انجام دادین مشکلی پیش نمیاد.زیاد سخت نگیرین.

مرور دوم در روز دوم، مرور سوم در روز چهارم، مرور چهارم در روز هشتم، مرور پنجم در روز شانزدهم، و درنهایت مرور ششم در روز سی و دوم.

حالا میخوام در مثالی این مورد رو توضیح بدم.

فرض کنید من در ۱ مهر ساعت ۴ بعداز ظهر مطلبی رو میخونم و به پایان میرسونم. حالا اولین مرور من در ساعت ۴:۲۰ باید انجام بشه.و مرور های بعدی من به صورت زیر خواهد بود:

۲ مهر-۴ مهر-۸ مهر-۱۶ مهر-۲ آبان.

اما اگر احساس میکنید مطالب رو برای زمان بسیار طولانی تری نیاز دارید پیشنهاد میکنم این سیکل رو ادامه بدید.یعنی مرور هفتم در روز ۶۴، مرور هشتم در روز ۱۲۸ و…

سعی کنید همیشه مطالبی که یاد میگیرید رو شخصی سازی کنید(شاید شما بعد از اینکه مرور چهارم رو انجام دادی دیگه نیاز به مرور نداشته باشی و نیاز شما برطرف شده باشه و شایدم نیاز باشه مرور دهم اون مطلب رو هم انجام بدی)یعنی متناسب با نیاز خودتون یه سری تغییراتی در اون ایجاد کنید. مسلماً هرکسی روش یادگیری خاص خودش رو داره و من نمیتونم به هر شخصی بگم تو حتما به این شکل مرور کنی یا … .

اینم از روش صحیح مرور و ارسال اطلاعات به حافظه ی بلندمدت…

برای دیدن قسمت اول تکنیک های جذاب مطالعه و حافظه کلیک کنید.


  • ۹۷/۰۶/۲۴
  • سیدحسین قاسم تبار

تقویت حافظه

فراموشی

مرور

مطالعه

کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی