پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

شما شایسته ی بهترین ها هستید و ما به شما کمک میکنیم تا به خواسته های خود برسید.

  • ۰
  • ۰

بازدهی مطالعه در حالت های مختلف:

1)20 درصد:

افرادی که فقط میخوانند و رد میشوند و اصلا یادداشت برداری نمیکنند حدود 20 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند!و حتی شایدم کمتر!

2)30 درصد:

افرادی که در هنگام مطالعه یادداشت برداری نمیکنند اما زیر نکات مهم را خط میکشند از 100 درصد بازدهی مطالعه حدود 30 درصد از آن را کسب میکنند.

3)40 تا 60 درصد:

افرادی که یادداشت برداری میکنن از 100 درصد بازدهی مطالعه 40 تا 60 درصد از آن را کسب میکنند.

– افرادی که خلاصه نویسی میکنند یعنی با توضیحات مینویسند 40 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند.

-افرادی که نکات مهم را با حداقل کلمات مینویسند (یعنی فقط کلمات کلیدی را یادداشت برداری میکنند) حدود 60 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند.

4)100 درصد:

افرادی که با کمک نقشه ی ذهنی یادداشت برداری میکنند از 100 بازدهی مطالعه میتوانند 100 درصد آن را کسب کنند.

نقشه ی ذهنی میتواند تا 5 برابر یادگیری و یادآوری شما را افزایش دهد!

مقاله ی مربوط به نقشه ی ذهنی(مایندمپ) را مشاهده کنید.

3 نکته ی مهم برای یادداشت برداری قدرتمند:

یادداشت برداری

یادداشت برداری خوب سبب یادگیری و یادآوری بالایی در شما باید بشود. اگر نکات زیر را رعایت کنید میتوانید بسیار بهتر یادبگیرید و یادآوری کنید.

1)سعی کنید فقط کلمات کلیدی را بنویسید:

اگر در امتحانات دقت کرده باشید وقتی افراد جواب سوالی را فراموش میکنند از استادشان خواهش میکنند فقط یک کلمه از پاسخ آن سوال را به آنها بگوید تا آنها تمام پاسخ را بنویسند!در واقع آنها نیاز به یک سرنخ دارند تا جرقه ای در ذهنشان زده شود و تمام توضیحات به خاطرشان بیاید و آن سرنخ همان کلمات کلیدی هستند که میتوانند جرقه ای را در ذهنشان ایجاد کنند.

شما نیاز هست در هنگام یادداشت برداری فقط کلمات کلیدی را یادداشت کنید و توضیحات را ننویسید.

مثلا اگر کل پاراگراف صفحه ی پنجم کتاب شما بسیار مهم است و باید کامل آن را به خاطر بسپارید اول کامل آن پاراگراف را بخوانید و بعد ببینید چند کلمه در آن متن واقعا مهم است(که به آن کلمات مهم میگوییم کلمات کلیدی) حالا آنها را به ترتیب یادداشت کنید.مثلا شاید در یک پاراگراف 5 خطی 5 کلمه ی مهم پیدا کردید که میتوانید آنها را در کنار هم یادداشت کنید.

به این صورت در واقع هرکدام از آن کلمات یک کلید محسوب میشود که با یادآوری آن کلمات کلیدی میتوانید توضیحات بعد از آن را به راحتی یادآوری کنید.

در هنگام مرور هم فقط آن کلمات کلیدی را مرور کنید و سعی کنید با خواندن آن کلمات کلیدی کل جمله ی بعد از هر کلمه را یادآوری کنید.اگر نتوانستید جمله ای را خوب یادآوری کنید یا شک دارید، میتوانید به کتابتان مراجعه کنید و نگاهی به جمله بندازید.

مخالف هستید؟

اگر هم میگویید نه من باید حتما کل جمله را بنویسم و نوشتن کلمات کلیدی برای من جواب گو نیست یا به هر دلیلی از این سبک خوشتان نیامد پس این کار را انجام دهید:

یادداشت برداری

اگر خواستید که کل نکته ی مهم را بنویسید پس حتما در آن نکته زیر کلمات مهم را خط بکشید یا آن را هایلایت کنید یا اصلا کل کلمات مهم در آن جمله را به یک رنگ دیگر بنویسید.یعنی بازم ما میخواهیم که کلمات کلیدی کاملا مشخص باشند. و در هنگام مرور یادداشت هایمان، آن کلمات کلیدی جلب توجه کنند.وقتی کلمه ای جلب توجه میکند بهتر در خاطر شما میماند و راحت تر میتوانید آن را یادآوری کنید.

و همانطور که گفته شد یادآوری کلمات کلیدی سبب یادآوری جمله ی مربوط به آن کلمه میشود.

2)حتما در هنگام یادداشت برداری کلمات کلیدی را به رنگ دیگری بنویسید:

در بالا اشاره ای به استفاده از رنگ متفاوت برای نوشتن کلمات کلیدی در هنگام یادداشت برداری کردم و گفتم میتواند باعث جلب توجه شما شود.اما اگر بخواهم کامل تر بگویم شما وقتی در هنگام یادداشت برداری از رنگها استفاده میکنید در واقع دارید از نیمکره ی راست مغزتان هم برای یادگیری کار میکشید که باعث میشود شما یادگیری و یادآوری بسیار بهتری داشته باشید.

گفته شده استفاده از هر دو نیمکره ی مغز در یادگیری سبب افزایش 5 برابری عملکرد شما میشود.یعنی تا 5 برابر بهتر یادآوری کنید و بهتر یادبگیرید!!!

که در نقشه ی ذهنی یا مایندمپ به بهترین حالت از هر دو نیمکره در هنگام یادداشت برداری استفاده میشود.که در محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح کاملا درباره ی این موضوع صحبت شده است.

محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح را مشاهده کنید.

مثلا اگر در یادداشت برداری نکات را با خودکار آبی مینویسید میتوانید کلمات کلیدی را با رنگ قرمز بنویسید.

البته ما در نقشه ی ذهنی از رنگهای مختلف به صورت صحیح و حرفه ای استفاده میکنیم که در یادگیری و یادآوری کمک بسیار زیادی به ما میکند.

3)معجزه ی استفاده از تصاویر:

برای یادآوری بسیار بهتر کلمات کلیدی به شما پیشنهاد میدهم حتما از یک تصویر مرتبط در کنار آن کلمه ی کلیدی استفاده کنید.استفاده از تصاویر در یادآوری شما معجزه میکند.و درهنگام یادآوری قبل از اینکه کلمه ی کلیدی به خاطرتان بیاید آن تصویر به خاطراتان میاید و به شما کمک میکند تا آن کلمه ی کلیدی را به راحتی یادآوری کنید و همانطور که گفتم یادآوری کلمه ی کلیدی سبب میشود تا توضیحات مرتبط با آن کلمه را یادآوری کنید.

با رعایت نکاتی که در مورد یادداشت برداری گفتم میتونید تغییر عجیبی در روند یادگیری و یادآوری خودتان ایجاد کنید.

اگر سوالی بود در قسمت نظرات بپرسید.خوشحال میشم کمکتون کنم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی