پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

شما شایسته ی بهترین ها هستید و ما به شما کمک میکنیم تا به خواسته های خود برسید.

  • ۰
  • ۰

من قصد دارم خیلی صادقانه در این مقاله شما را با تندخوانی کاملا آشنا کنم تا فریب دروغ های بعضی مدرسین را نخورید!

بیایید اول با انواع روش های تندخوانی آشنا بشویم.

روش های مشهور تندخوانی

روش هایی از قبیل :

  • Skimming
  • Meta guiding
  • Another method
  • Rapid Serial Visual Presentation)RSVP)

روش اول Skimming : روشی است که به طبق آن می بایست در یک نگاه تلاش کنید فقط قسمت های مهم یک صفحه را بخوانید. نگاه کردن به قصد برداشت کلمات مهم . که مطالعات نشان داده است . این طرز مطالعه برای ما هیچ درک و یاد سپاری در پی نخواهد داشت.

روش دوم Meta guiding : در این روش با استفاده از یک راهنما برای چشم مطالعه میکنیم . انگشتمان را زیر خطوط حرکت می دهیم و یا از نوک خودکار یا وسیله ای شبیه به آن استفاده میکنیم . که این روش باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی می شود . 

روش سوم Another method : چند خط را بصورت همزمان باید بخوانیم.

روش چهارم Rapid Serial Visual Presentation (RSVP) : این روشی است که با استفاده از نرم افزار ها سعی در افزایش سرعت مطالعه شما دارند.

حال بیایید ببینیم در حالت معمولی به چه صورتی میخوانیم؟

افراد در حالت معمولی روی هر کلمه حدودا 0/25 ثانیه مکث میکنند و هر پرش بین کلمات هم حدود 0/1 ثانیه زمان میبرد.که در این صورت میتوان گفت در هر ثانیه بیش از 3 کلمه میتوانند بخوانند که در هر دقیقه میشود حدود 200 کلمه.البته این اعداد در افراد مختلف متفاوت است.مثلا اگر فردی بسیار اهل مطالعه باشد و حتی تندخوانی را هم یادنگرفته باشد شاید در هر ثانیه بتواند 5 کلمه بخواند و سرعت او به حدود 300 برسد! و اگر شخصی اهل مطالعه نباشد شاید سرعت مطالعه ی او حتی به 100 کلمه در دقیقه هم نرسد.

میانگین سرعت مطالعه در ایران حدود 150 کلمه در دقیقه است!

چه کاری در تندخوانی انجام میدهیم که سرعت مطالعه ی شما را افزایش پیدا میکند؟

1)سرعت مکث چشممان را کاهش میدهیم.

2)تمرکزمان در هر مکث روی چند کلمه است.یعنی در تندخوانی در یک نگاه بجای یک کلمه یک عبارت را میخوانیم.

دروغی بنام 1000 کلمه در دقیقه!

اگر میخواهید تندخوانی یاد بگیرید لطفا این شعار بعضی مدرسین را فراموش کنید که میگویند میتوانید به 1000 کلمه برسید!چون اگر سرعت ما از یک حدی بگذرد درک مطلب ما کاهش پیدا میکند و ما نمیخواهیم همچین اتفاقی بیافتد.

خصوصا اینکه اکثر افرادی سراغ تندخوانی میایند دانش آموز  و دانشجو هستند و قصد دارند که کتاب های درسی خود را با تندخوانی بخوانند و بعضا با امید میایند که بتوانند در نهایت با سرعت 1000 کلمه در دقیقه کتاب های درسی خود را بخوانند!!!

شاید بپرسید پس چه عددی واقعی است؟

اگر روزی یک ساعت تمرین های تندخوانی را انجام دهید بعد از یک ماه میتوانید تا به 600 کلمه در دقیقه برسید و نه تنها درک مطلب شما افت نمیکند بلکه با انجام تمرین های تقویت حافظه قدرت درک شما در هنگام مطالعه افزایش پیدا کند.

اما آیا این سرعت برای کتاب های درسی هم جواب میدهد؟

بله اما چه در کتاب های درسی و چه در کتاب های غیر درسی ما باید دارای انعطاف باشیم یعنی ما با سرعت شروع میکنیم به خواندن مطالب و تا به یک عبارت مهم برخورد کردیم سرعت خود را کاهش میدهیم تا با درک بالاتری عبارت مهم را بخوانیم.مثلا شاید با سرعت 600 کلمه در دقیقه دارید میخوانید اما تا به یک عبارت مهم برخورد  کردید سرعت خود را به 300 کلمه در دقیقه برسانید تا با توجه بیشتری آن را بخوانید و اگر نیاز بود آن را یادداشت کنید.

مقاله ی یادداشت برداری اصولی را مشاهده کنید.

فواید تندخوانی:

1)افزایش تمرکز:

وقتی شما کندخوان باشید احتمال اینکه در هنگام مطالعه تمرکزتان را از دست دهید و به فکر فرو بروید بسیار بیشتر است تا اینکه تندخوان باشید.چون وقتی ما آرام میخوانیم خیلی وقت ها رشته ی کلام از دستمان خارج میشود و مجبور میشویم دوباره مطالب خوانده شده را بخوانیم.اما وقتی مطالب را با سرعت میخوانید خیلی زود آن مطلب را مطالعه میکنید و منظور مطلب را درک میکنید و رشته ی کلام حفظ میشود.

2)صرفه جویی در زمان:

حداقل با تندخوانی میتوانید نیمی از زمان مطالعه ی خود را کاهش دهید.بنظرتان این عالی نیست؟

3)صرف انرژی کمتر:

مسلما وقتی شما زمان کمتری را برای مطالعه اختصاص میدهید به همان میزان انرژی کمتری را صرف میکنید.

4)یادگیری بیشتر!

وقتی شما با تمرکز بالایی مطالعه میکنید مطمئنا یادگیری بهتری خواهید داشت.

5)تقویت انگیزه ی مطالعه کردن!

وقتی میدانید که میتوانید به راحتی و در زمان کمی مطالعه زیادی داشته باشید مسلما از مطالعه لذت خواهید برد و مثل خیلی ها از مطالعه فراری نخواهید شد.

امیدوارم توانسته باشم شما عزیزان را با تندخوانی واقعی آشنا کنم.

بزودی مقاله ی عکس خوانی از دروغ تا واقعیت را برای شما عزیزان در سایت قرار میدهم تا کاملا با عکس خوانی یا همان فتوریدینگ نیز آشنا شوید.

آموزش کامل ثبت نام در سایت و دریافت هدیه ی ۲۰۰ هزار تومانی

نظرات (۱)

  • دانلود سریال گیم اف ترونز
  • سلام جالب بود تازه وبلاگتونو توی بخش بروز رسانی شده ها دیدم خوشحال میشم به بلاگ منم سر بزنید و کامنت بذارید ♥

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی