پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

پیشرفت حق توست...

به شما کمک میکنیم تا به اهدافتان تحقق ببخشید.

شما شایسته ی بهترین ها هستید و ما به شما کمک میکنیم تا به خواسته های خود برسید.

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بنده قصد دارم در این مقاله بسیار صادقانه شما را با واقعیت فتوریدینگ آشنا کنم تا فریب دروغ های بعضی مدرس نماها را نخورید.

دروغی بنام 25000 کلمه در دقیقه با فتوریدینگ!

اگر مدرسی به شما گفت که میتوانید با سرعت 25000 کلمه در دقیقه با فتوریدینگ بخوانید و بعد کاملا متوجه شوید که چه چیزی خواندید از شما میخواهم که دیگر حتی با او بحث را ادامه ندهید و همانجا از او خداحافظی کنید!شاید بگوید چرا؟این حرف دروغ شاخ دار است که کسی بگوید شما میتوانید با سرعت 25000 کلمه با فتوریدینگ بخوانید و متوجه شوید!

واقعیت از این قرار است که شما باید در یکی از مراحل فتوریدینگ فقط کل کتاب را از اول تا آخر ورق بزنید(که به اصطلاح گفته میشود عکس برداری)که هر صفحه حدود 1 ثانیه زمان میبرد و اصلا هم قرار نیست چیزی را بخوانید و با این کار گفته شده مطالب به ذهن ناخودآگاه شما وارد میشود یعنی بعد از این مرحله چیزی را بخاطر نمیاورید.اما گفته شده در مراحل بعد اطلاعاتی که وارد ذهن ناخودآگاه شده را وارد ذهن خودآگاه میکنند تا مطالب را بتوانید بخاطر بیاورید!!!

البته بنده به هیچ وجه این مرحله را قبول ندارم.اوایل کارم این مرحله را قبول داشتم اما بعد از اینکه این مرحله را از روند کاری فتوریدینگ حذف کردم و دیدم که هیچ مشکلی پیش نیامد دیگر به آن هیچ اعتقادی ندارم.

100 صفحه در 1 ساعت با فتوریدینگ!

این حرف کلی است نه میتوان گفت غلط است و نه میتوان گفت درست است.چون در کتاب های مختلف شرایط فرق میکند.شاید شما بتوانید هر 100 صفحه از یک کتاب غیر درسی و غیر رمان را حتی در کمتر از 1 ساعت بخوانید اما کتاب های تخصصی و درسی را امکان دارد حتی هر 100 صفحه را در 10 ساعت هم نتوانید بخوانید!

به طور مثال کدام دانشجو در کتاب های پزشکی میتوانید هر 100 صفحه را حتی در 10 ساعت بخواند و کاملا درک داشته باشد!(اینجا نگفتم 1 ساعت گفتم حتی 10 ساعت).

راز مطالعه ی سریع در فتوریدینگ چیست؟

در فتوریدینگ (عکس خوانی)هدفمند عمل میکنیم یعنی قسمت هایی که نیاز داریم را میخوانیم و قسمت هایی که نیاز ما نیست را نمیخوانیم.البته این کار در تندخوانی هم انجام میشود و صرفا برای فتوریدینگ نیست.

این کار بیشتر برای کتاب های غیر درسی امکان پذیر است چون معمولا 90 درصد کتاب های غیر درسی فقط توضیحات و مثال های اضافه است که برای درک بهتر مطلب نوشته شده و هرجا که شما مطلب را درک کردید میتوانید از آن مطلب عبور کنید.

حتما ببینید: آموزش فتوریدینگ

اما برای کتاب های رمان این کار زیاد امکان پذیر نیست چون شکل داستانی دارد و ما معمولا رمان را برای سرگرمی میخوانیم و بخاطر شکل داستانی آن اگر قسمتی را نخوانیم امکان دارد بقیه مطالب را متوجه نشویم.

و در کتاب های درسی و تخصصی بدلیل اینکه امکان دارد از هر قسمت آن سوال طرح شود نمیتوانیم از بخشی که علاقه نداریم یا مربوط به هدف ما نیست به راحتی عبور کنیم و مجبوریم تقریبا کامل کتاب را بخوانیم.

درواقع آن مرحله ی عکس برداری در فتوریدینگ(ورق زدن بدون درک) هیچ فایده ای ندارد(لااقل بنظر بنده که به فتوریدینگمسلطم)و فقط شما قرار است بخشی را نخوانید و نخواندن بعضی از بخش های کتاب باعث میشود تا آن کتاب را سریع به اتمام برسانید.و اگر فتوریدینگ را برای کتاب های درسی بکار ببرید مطمئن باشید باید زمان بیشتری را نسبت به قبل برای مطالعه صرف کنید چون در کتابهای درسی مجبور هستید کامل کتاب یا فصل مورد نظر را بخوانید.

فواید فتوریدینگ:

1)آماده کردن جسم و روان برای مطالعه:

با انجام تنفس عمیق، تلقین و…بدن و روان آرام میشود و همچنین تمرکز ما هم افزایش میابد.

2)هدفمند پیش رفتن

3)پیش مطالعه ی دقیق

4)درک و یادآوری خوب

البته همه ی این موارد در تندخوانی هم هست و تکنیکهای خاص و عجیبی نیستند!

مقاله ی تندخوانی از دروغ تا واقعیت را مطالعه کنید.

امیدوارم توانسته باشم شما عزیزان را با فتوریدینگ واقعی آشنا کنم.

آموزش کامل ثبت نام در سایت و دریافت هدیه ی ۲۰۰ هزار تومانی

  • سیدحسین قاسم تبار
  • ۰
  • ۰

من قصد دارم خیلی صادقانه در این مقاله شما را با تندخوانی کاملا آشنا کنم تا فریب دروغ های بعضی مدرسین را نخورید!

بیایید اول با انواع روش های تندخوانی آشنا بشویم.

روش های مشهور تندخوانی

روش هایی از قبیل :

  • Skimming
  • Meta guiding
  • Another method
  • Rapid Serial Visual Presentation)RSVP)

روش اول Skimming : روشی است که به طبق آن می بایست در یک نگاه تلاش کنید فقط قسمت های مهم یک صفحه را بخوانید. نگاه کردن به قصد برداشت کلمات مهم . که مطالعات نشان داده است . این طرز مطالعه برای ما هیچ درک و یاد سپاری در پی نخواهد داشت.

روش دوم Meta guiding : در این روش با استفاده از یک راهنما برای چشم مطالعه میکنیم . انگشتمان را زیر خطوط حرکت می دهیم و یا از نوک خودکار یا وسیله ای شبیه به آن استفاده میکنیم . که این روش باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی می شود . 

روش سوم Another method : چند خط را بصورت همزمان باید بخوانیم.

روش چهارم Rapid Serial Visual Presentation (RSVP) : این روشی است که با استفاده از نرم افزار ها سعی در افزایش سرعت مطالعه شما دارند.

حال بیایید ببینیم در حالت معمولی به چه صورتی میخوانیم؟

افراد در حالت معمولی روی هر کلمه حدودا 0/25 ثانیه مکث میکنند و هر پرش بین کلمات هم حدود 0/1 ثانیه زمان میبرد.که در این صورت میتوان گفت در هر ثانیه بیش از 3 کلمه میتوانند بخوانند که در هر دقیقه میشود حدود 200 کلمه.البته این اعداد در افراد مختلف متفاوت است.مثلا اگر فردی بسیار اهل مطالعه باشد و حتی تندخوانی را هم یادنگرفته باشد شاید در هر ثانیه بتواند 5 کلمه بخواند و سرعت او به حدود 300 برسد! و اگر شخصی اهل مطالعه نباشد شاید سرعت مطالعه ی او حتی به 100 کلمه در دقیقه هم نرسد.

میانگین سرعت مطالعه در ایران حدود 150 کلمه در دقیقه است!

چه کاری در تندخوانی انجام میدهیم که سرعت مطالعه ی شما را افزایش پیدا میکند؟

1)سرعت مکث چشممان را کاهش میدهیم.

2)تمرکزمان در هر مکث روی چند کلمه است.یعنی در تندخوانی در یک نگاه بجای یک کلمه یک عبارت را میخوانیم.

دروغی بنام 1000 کلمه در دقیقه!

اگر میخواهید تندخوانی یاد بگیرید لطفا این شعار بعضی مدرسین را فراموش کنید که میگویند میتوانید به 1000 کلمه برسید!چون اگر سرعت ما از یک حدی بگذرد درک مطلب ما کاهش پیدا میکند و ما نمیخواهیم همچین اتفاقی بیافتد.

خصوصا اینکه اکثر افرادی سراغ تندخوانی میایند دانش آموز  و دانشجو هستند و قصد دارند که کتاب های درسی خود را با تندخوانی بخوانند و بعضا با امید میایند که بتوانند در نهایت با سرعت 1000 کلمه در دقیقه کتاب های درسی خود را بخوانند!!!

شاید بپرسید پس چه عددی واقعی است؟

اگر روزی یک ساعت تمرین های تندخوانی را انجام دهید بعد از یک ماه میتوانید تا به 600 کلمه در دقیقه برسید و نه تنها درک مطلب شما افت نمیکند بلکه با انجام تمرین های تقویت حافظه قدرت درک شما در هنگام مطالعه افزایش پیدا کند.

اما آیا این سرعت برای کتاب های درسی هم جواب میدهد؟

بله اما چه در کتاب های درسی و چه در کتاب های غیر درسی ما باید دارای انعطاف باشیم یعنی ما با سرعت شروع میکنیم به خواندن مطالب و تا به یک عبارت مهم برخورد کردیم سرعت خود را کاهش میدهیم تا با درک بالاتری عبارت مهم را بخوانیم.مثلا شاید با سرعت 600 کلمه در دقیقه دارید میخوانید اما تا به یک عبارت مهم برخورد  کردید سرعت خود را به 300 کلمه در دقیقه برسانید تا با توجه بیشتری آن را بخوانید و اگر نیاز بود آن را یادداشت کنید.

مقاله ی یادداشت برداری اصولی را مشاهده کنید.

فواید تندخوانی:

1)افزایش تمرکز:

وقتی شما کندخوان باشید احتمال اینکه در هنگام مطالعه تمرکزتان را از دست دهید و به فکر فرو بروید بسیار بیشتر است تا اینکه تندخوان باشید.چون وقتی ما آرام میخوانیم خیلی وقت ها رشته ی کلام از دستمان خارج میشود و مجبور میشویم دوباره مطالب خوانده شده را بخوانیم.اما وقتی مطالب را با سرعت میخوانید خیلی زود آن مطلب را مطالعه میکنید و منظور مطلب را درک میکنید و رشته ی کلام حفظ میشود.

2)صرفه جویی در زمان:

حداقل با تندخوانی میتوانید نیمی از زمان مطالعه ی خود را کاهش دهید.بنظرتان این عالی نیست؟

3)صرف انرژی کمتر:

مسلما وقتی شما زمان کمتری را برای مطالعه اختصاص میدهید به همان میزان انرژی کمتری را صرف میکنید.

4)یادگیری بیشتر!

وقتی شما با تمرکز بالایی مطالعه میکنید مطمئنا یادگیری بهتری خواهید داشت.

5)تقویت انگیزه ی مطالعه کردن!

وقتی میدانید که میتوانید به راحتی و در زمان کمی مطالعه زیادی داشته باشید مسلما از مطالعه لذت خواهید برد و مثل خیلی ها از مطالعه فراری نخواهید شد.

امیدوارم توانسته باشم شما عزیزان را با تندخوانی واقعی آشنا کنم.

بزودی مقاله ی عکس خوانی از دروغ تا واقعیت را برای شما عزیزان در سایت قرار میدهم تا کاملا با عکس خوانی یا همان فتوریدینگ نیز آشنا شوید.

آموزش کامل ثبت نام در سایت و دریافت هدیه ی ۲۰۰ هزار تومانی

  • سیدحسین قاسم تبار
  • ۰
  • ۰

هیچ کس تنبل نیست!!!

تنبل

به قول آنتونی رابینز انسان ها تنبل نیستند فقط اهدافی را انتخاب میکنند که به آنها انگیزه نمیدهد(این جمله را با تمام وجودم قبول دارم).میتوانم به جرأت بگویم دلیل اصلی تنبلی انتخاب اشتباه هدف است و بس.اگر هدفتان را درست انتخاب کنید دیگر بخش عظیمی از تنبلی وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد میکنم کتاب سیرتاپیاز هدفگذاری را از سایت کتابراه به رایگان دانلود کرده و بخوانید یا ویدیوی آموزشی که چندی پیش برایتان آماده کردم و بر اساس کتاب سیرتاپیاز هدفگذاری است را با ثبت نام رایگان در سایت دریافت کرده و مشاهده کنید.

اما حتی اگر هدفتان را درست انتخاب کرده باشید باز هم امکان دارد گهگداری تنبلی به سراغتان بیاید و بخواهد شما را متوقف کند.

در ادامه 8 مورد از مسائلی بسیار مهمی که باعث ایجاد تنبلی میشوند را برسی میکنم و راه حل هایی را برای رهایی از آنها به شما میدهم.

8 دلیل و راهکار برای رهایی از تنبلی

1)برنامه ی سنگین روزانه:

بعضی ها برای هر روز خود برنامه ریزی میکنند اما به اشتباه این کار را انجام میدهند!یعنی آنقدر برنامه ی های کاری زیادی برای هر روز خود در نظر میگیرند که در نهایت زمانی که باید آن برنامه را اجرا کنند با نگاه به آن برنامه وحشت میکنند و اصلا آن روز کاری را انجام نمیدهند و یا بخش کوچکی از آن برنامه را به اجرا در میاورند.

راه حل:

اگر انسان تنبلی هستید برنامه ی کمی را برای هر روز خود در نظر بگیرید و به مرور زمان وقتی که تنبلی در شما کمرنگتر شد میتوانید به لیست برنامه و کارهای روزانه ی خودتان بیافزایید.

2)وحشت از انجام یک کار بزرگ:

ترس

وقتی که یک کار بزرگ را باید در یک روز انجام دهید مسلما ترسناک به نظر میاید و حس تنبلی در ما شعله ور میشود مثلا شاید مجبور باشید یک جزوه ی سخت 200 صفحه ای را امروز بخوانید و برای امتحان فردا آماده شوید!در این لحظه زمین و زمان دست به دست هم میدهند تا شما بیخیال انجام آن شوید.

راه حل:

کافیست آن کار بزرگ را تقسیم کنید و مرحله به مرحله انجام دهید.

مثلا اگر بخواهم همان جزوه ی سخت 200 صفحه ای را توضیح دهم.کافیست در یک دفترچه بنویسید:

1)از صفحه ی 1 تا 20

2)از صفحه ی 20 تا 40

و همینطور الی آخر…

و بعد از اینکه هرمرحله را انجام دادید جلوی آن یک تیک بزنید.این کار دو فایده دارد:

اول:دیگر با یک جزوه ی 200 صفحه ای ترسناک روبرو نیستید و قرار است 10 کار کوچک را انجام دهید.

دوم:هر تیکی که بعد از انجام روبروی گزینه ها میزنید این حس را به شما میدهید که واقعا میتوانید و تشویق میشوید بروید به مرحله ی بعد و بسیار ساده تر از آن که فکرش را بکنید آن جزوه را به پایان میرسانید.

پیشنهاد میکنم کل کارهای روزانه ای که باید انجام دهید را شب قبل لیست کنید و بعد از انجام هر کدام تیکی در کنار آن بزنید.

آموزش چطور صبح زود به راحتی از خواب بیدار شویم را مشاهده کنید.

3)نداشتن دانش و مهارت کافی:

تنبلی

چرا خیلی از افراد از مطالعه کردن فراری هستند؟چون مهارت مطالعه کردن را ندارند و باید زمان زیادی را صرف خواندن و یادگیری کنند.بخاطر همین هر وقت کتاب را میبینند احساس خواب آلودگی یا خستگی میکنند و ترجیح میدهند خواندن آن را به بعد موکول کنند یا در واقع همان تنبلی کنند.

اگر شما دانش و مهارت لازم برای انجام کاری را نداشته باشید در انجام آن به احتمال زیاد تنبلی می ورزید.

راه حل:

سعی کنید حتما قبل از اینکه وارد کاری شوید مهارت های مربوط به آن کار را کسب کنید مثلا اگر دانش آموز یا دانشجو هستید و باید مطالعه کنید حتما مهارتهای مطالعه را یاد بگیرید تا از درس خواندن لذت ببرید.مثل مهارت های تندخوانی، تقویت حافظه، نقشه ی ذهنی، مرور صحیح و… را فرا بگیرید.

4)آماده نبودن محیط و مقدمات:

اگر محیطی که در آن قرار است فعالیت کنید مناسب نباشد و یا مقدمات کار در دسترس و آماده نباشند تا شما شروع به انجام کار کنید مسلما تنبلی وسوسه ای کننده ای به سراغتان میاید!

راه حل:

1)سعی کنید اتاق خواب جدا داشته باشید و مکانی که مربوط به خواب است فقط برای خواب باشد نه کار دیگری.

اگر تعداد اتاق های شما محدود است و مجبورید در اتاق خوابتان کارهای دیگرتان را انجام دهید پس به هیچ وجه کارها را روی تخت خوابتان انجام ندهید چون ذهن شما نسبت به تخت شرطی شده و وقتی روی آن کارهایتان را انجام میدهید بعد از مدتی احساس خواب خواهید کرد.

یک آدم تنبل در حالت عادی بهانه های متعددی برای انجام ندادن کارها دارد حال چه برسد به اینکه خواب هم به آن اضافه شود!

2)مثلا اگر قرار است فردا کارهایی را انجام دهید حتما سعی کنید تمام لوازم لازم را نهایتا تا امشب آماده کنید و روی میز قرار دهید تا فردا یکی از دغدغه های شما فراهم نبودن مقدمات نباشد.مطمئن باشد اگر مقدمات برای انجام کاری مهیا باشدتنبلی به طرز چشمگیری کاهش میابد.

5)هدف غیرقابل باور:

بعضی ها هدفی را برای خود تعیین میکنند که آنقدر بزرگ است که حتی خودشان هم نمیتوانند باور کنند که قرار است به آن برسند.

تا هدفی را نتوانید باور کنید یعنی نتوانید باور کنید که حتما میتوانید به آن برسید مسلما برای آن هیچ تلاشی هم نمیکنید.

راه حل:

هدفی را برای خود انتخاب کنید که بتوانید باور کنید که میتوانید به آن برسید.و زمانی را هم که برای رسیدن به آن هدفانتخاب میکنید زمان منطقی باشد.اینطور نباشد که برای یک هدفی که نیاز به 3 سال زمان و تلاش است فقط 3 هفته زمان در نظر بگیرید!

6)ترس از نتیجه ندادن:

بعضی ها با اینکه حتی قدمی را برای هدفشان برنداشتند میگویند من که میدانم این کار های من نتیجه نمیدهد پس چه کاری است زحمت بکشم و نتیجه نگیرم پس همان بهتر که اصلا کاری نکنم.بخاطر همین با آغوش باز تنبلی را میپذیرند.

راه حل:

باید باورتان را تغییردهید.به کدام یک از افراد موفق قبل از اینکه شروع به کار کنند قول 100 درصدی دادند که اصلا شکست نخواهند خورد و به راحتی به موفقیت خواهند رسید.

جاده های خاکی با یکبار قدم زدن به وجود نیامدند.

قرار نیست به راحتی به هدفتان برسید.در صورتی موفقیت شیرین میشود که طعم سختی های مسیر را هم چشیده باشید.

اگر تلخی وجود نداشت شرینی انقدر خوشمزه بنظر نمی آمد!

سعی کنید نتیجه را همانطور که دوست دارید برای خودتان تصور کنید.کاملا نتیجه ی کار را ببینید.تصور کردن نتیجه ای که دوست دارید بدست آورید انرژی زیادی را به شما میدهد تا برای هدفتان بجنگید و تنبلی نکنید.

برای تغییر باورهایتان پیشنهاد میکنم زندگی نامه ی افراد موفق را بخوانید تا ترس از نتیجه نتواند شما را تنبل کند و جلوی حرکتتان را بگیرد.

7)سبک شمردن کارهای کوچک:

عادت های کوچک

بعضی ها کارهای کوچک را جدی نمیگیرند و به راحتی از کنار آنها میگذرند درحالی که انجام همان کارهای کوچک در درازمدت تنبلی را در آنها ریشه کن میکند و حتی  از آنها یک انسان منظم و با اراده میسازد.

کارهای کوچک پیشنهادی:

1)روزی یکبار هم که شده حتما دندانتان را مسواک بزنید.

2)بعد از اینکه از خواب بیدار شدید حتما تختتان را مرتب کنید.

3)حتی روزی یک صفحه هم که شده کتاب بخوانید.

4)هر صبح 5 دقیقه ورزش های هوازی را انجام دهید.

5)و…

خوشحال میشوم اگر بعضی از این کارهای کوچک را در قسمت نظرات با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

8)ورزش نکردن:

ورزش

برای اینکه در طول روز انرژی کافی برای فعالیت داشته باشید باید اکسیژن کافی دریافت کنید و کسانی که ورزش نمیکنند نسبت به افرادی که هر روز لااقل چند دقیقه ورزش میکنند کسل ترند چون اکسیژن کافی به آنها نمیرسد.مسلما وقتی انرژی کافی نداشته باشید حوصله ی انجام هیچ کاری را ندارید و تنبل میشوید.

راه حل:

پس حتما برای روزی 5 دقیقه هم که شده ورزش های هوازی را انجام دهید و تاثیرش را ببینید.

اگر میخواهید به جمع آدم های موفق بپیوندید از همین الان تصمیم بگیرید و از این تکنیک ها استفاده کنید تا صبح را برای رسیدن به موفقیت از دست ندهید.

خوشحال میشوم اگه تجریبات و نظراتتان را با ما و انسان های نامحدودی که به سایت ما سر میزنند در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

  • سیدحسین قاسم تبار
  • ۰
  • ۰

4 شاهراه بینظیر برای اینکه صبح ها به راحتی از خواب بیدار شوید:

مواردی که قرار است در این مقاله به شما بگویم  مواردی هستند که خودم از آنها بی نهایت نتیجه گرفتم و به آنها ایمان دارم.لطفا شما هم به آنها ایمان داشته باشید و به کار بگیرید.

1)دور کردن ساعت کوکی از خودتان:

صبح زود بیدار شدن

ساعت کوکی یا گوشیتان را که کوک میکنید از خودتان دور کنید تا برای خاموش کردن آن مجبور شوید از جایتان بلند شوید.نه اینکه به راحتی با دراز کردن دستتان بتوانید آن را خاموش کنید.وقتی مجبور میشوید حتما از جایتان بلند شوید تا بتوانید زنگ را قطع کنید همین باعث میشود تا بخش زیادی از خوابتان بپرد.

2)اَمان از دست شام:

شام خوردن

عزیزانی که شام را دیر وقت میل میکنند یا خوش اشتها هستند و زیاد میل میکنند و قصد دارند صبح زود بیدار شوند متاسفانه باید بگویم این کار شما باعث میشود زحمت زیادی را به خودتان بدهید و نتوانید به راحتی در هنگام صبح بیدار شوید.

راه حل ها:

1)سعی کنید حتما دو یا سه ساعت قبل از خواب شام بخورید.

2)لطفا شام سبکی بخورید.

3)در هنگام خواب گرسنه نباشید.چون گرسنگی سبب میشود تا شما خواب خوبی نداشته باشید.اگر گرسنه باشید یا اصلا نمیتوانید بخوابید یا چندین بار بعد از خواب از شدت گرسنگی بیدار خواهید شد.

4)در هنگام خواب نه گرسنه باشید و نه سیر.یک حالت میانه عالی است.این کار باعث میشود در هنگام صبح که ساعت به صدا در آمد شما کمی احساس گرسنگی کنید و همان احساس گرسنگی هم میتواند سبب شود تا دوباره نخوابید.

3)هدفمند باشید:

هدفمند بودن

شاید باورتان نشود اما هدف داشتن تاثیر عجیب و قریبی در بیدار شدن از خواب شیرین صبح دارد.قبلا که هدفی نداشتم وقتی ساعت کوکی به صدا در میامد از خودم میپرسیدم چرا باید ساعت 6 صبح بیدار شوم؟اما اکنون که برای هر روز خود برنامه و هدف دارم ساعت 4/30 صبح بیدار میشوم!

پیشنهاد میدهم قبل از اینکه شب ها بخوابید حتما کارهایی که فردا باید انجام دهید را در یک کاغذ بنویسید و بعد اولویت بندی کنید یعنی کارهای مهم را در ابتدا بنویسید و کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها اهمیت خاصی ندارد را در آخر بنویسید.و اول آن کارهای مهم تر را شروع کنید.

این کار ساده تاثیر بسیار بزرگی دارد.من از زمانی که این کار را انجام میدهم دیگر صبح ها نمیگویم چرا باید از خواب شیرینم بزنم و بیدار شوم و با قدرت از خواب شیرین صبح بیدار میشوم.

پیشنهاد میکنم کتاب سیرتاپیاز هدفگذاری را از سایت کتابراه به رایگان دانلود کرده و بخوانید یا ویدیوی آموزشی که چندی پیش برایتان آماده کردم و بر اساس کتاب سیرتاپیاز هدفگذاری است را با ثبت نام رایگان در سایت دریافت کرده و مشاهده کنید.

4)بدون فکر و سریع از رخت خواب خارج شوید:

بیدار شدن

بعضی ها وقتی ساعت کوکی به صدا در میاید آن را خاموش میکنند اما بعد از آن دنبال بهانه هایی میگردند تا چند دقیقه ی دیگر بخوابند مثلا میگویند:

  • کارهای امروزم زیاد نیست میتوانم بیشتر بخوابم!
  • حالا یک ساعت بیشتر خوابیدن به کجای کارم آسیب میزند!
  • هنوز خوابم تکمیل نشده!
  • مگر چند نفر این موقع صبح بیدار میشوند که من بیدار شوم!
  • و…

ممنون میشوم اگر شما چندتا از بهانه هایتان را که برای بیدار نشدن از خواب صبح میاورید را در قسمت کامنت بنویسید.

راه حل:

وقتی که ساعت کوکی به صدا درآمد بدون اینکه اجازه دهید ذهنتان دنبال بهانه هایی بگردد تا شما بیشتر بخوابید با سرعت از جایتان بلند بشوید و آب خنکی را به دست و صورتتان بزنید تا کاملا خواب از سرتان بپرد.

با تکنیک 1 دقیقه سحرخیزی را به عادت در آورید:

سحرخیزی

تکنیک یک دقیقه میگوید فقط کافی است روزی 1 دقیقه نسبت به روز قبل زودتر بیدار شوید تا بعد از گذشت چند هفته بتوانید در ساعت دلخواهتان بیدار شوید.

مثلا اگر عادت دارید ساعت 8 صبح از خواب بیدار شوید اما دوست دارید بتوانید ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید فقط کافی است روزی یک دقیقه زمان بیدار شدن را کم کنید.مثلا اگر امروز ساعت 8 صبح بیدار شدید برای فردا ساعت را روی 7:59 دقیقه صبح  کوک کنید و همینطور پیش بروید…در نهایت بعد از گذشت 6 ماه 3 ساعت زودتر میتوانید بیدار شوید بدون اینکه به شما فشاری وارد شود.

راستی دقت کنید اگر قرار است هر روز زودتر بیدار شوید پس سعی کنید حتما در هنگام شب هم نسبت به شب قبل کمی زودتر بخوابید.

اگر میخواهید به جمع آدم های موفق بپیوندید از همین الان تصمیم بگیرید و از این تکنیک ها استفاده کنید تا صبح را برای رسیدن به موفقیت از دست ندهید.

خوشحال میشوم اگه تجریبات و نظراتتان را با ما و انسان های نامحدودی که به سایت ما سر میزنند در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

  • سیدحسین قاسم تبار
  • ۰
  • ۰

تاریخچه ی نقشه ی ذهنی(مایندمپ)

حتی حدود هفده قرن قبل هم، فیلسوفی مثل پورفیری،‌ برای تفهیم بهتر دسته بندی های ارائه شده توسط افلاطون، از چیزی شبیه نقشه ذهنی(مایندمپ) استفاده می‌کرده است.

در کارهای داوینچی هم، نمونه های زیادی از نقشه های ذهنی(مایندمپ) را می‌توان یافت.

اما به هر حال در دوران جدید، تونی بوزان بود که استفاده از نقشه ذهنی(مایندمپ) را ترویج کرد و ده‌ها کتاب و مطلب در موردش نوشت که از جمله آنها می‌توان به کتاب The Mind Map Book اشاره کرد که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.

تونی بوزان تاکید دارد که ساختار شاخه ای شدن، ساختاری طبیعی است و به وفور در طبیعت یافت می‌شود.

نقشه ی ذهنی

او همچنین از نورون های مغز، به عنوان نمونه‌ی یک ساختار شاخه ای دیگر نام می‌برد و تصویری از آنها را ارائه می‌کند:

نقشه ی ذهنی

مزایای استفاده از نقشۀ ذهنی(مایندمپ)

1)با یک نگاه میتوانیم پی ببریم که موضوع از چه قرار است.

2)با مروری کوتاه بر آن می توان موضوع را سریعاً ارزیابی کرد.

3)توضیحات غیر ضروری در نقشۀ ذهنی وجود ندارد.

4)بخاطر سپاری مطالب بسیار آسان است.

5)استفاده از هر دو نیمکره

6)و…

اعجاز یادگیری درنقشه ی ذهنی(مایندمپ) بخاطر استفاده از هردو نیمکره :

ما در یادگیری از نیم کره ی سمت راستمان درست استفاده نمیکنیم و همین باعث میشود تا زمان زیادی را صرف یادگیری کنیم یا مطالب را زود فراموش کنیم.

چرا فیلم ها با یک بار دیدن تا مدت ها در خاطرمان میماند اما مطالب درسی تا یک روز بگذرد بخش عظیمی از آن را فراموش میکنیم؟فیلم ها از نیمکره ی راست ما به بهترین حالت بهره میبرن.

پس اگر میخواهید که مطالب برای طولانی مدت در خاطراتان بماند حتما از نیمکره ی راستتان برای بخاطر سپاری استفاده ی بیشتر ی کنید.

البته گفته شده استفاده از هردونیمکره در یادگیری تا 5 برابر عملکرد ما را بهبود میبخشد!یعنی تا 5 برابر یادگیری و یادآوری بهتر!

 برای مشاهده ی محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح  کلیک کنید.

نحوه ی ترسیم نقشه ی ذهنی(مایندمپ):

1)موضوع اصلی در وسط

2)کشیدن شاخه های اصلی و زیر شاخه ها(نکات اصلی در بالای شاخه های اصلی و جزئیات در بالای زیرشاخه ها)

3)فقط کلمات کلیدی نوشته شود نه جملات.

3)کشیدن تصاویر مرتبط در کنار کلمات بسیار با اهیمت است.چون سبب یادآوری بسیار بهتری میشود.

4)شاخه های اصلی رنگهایشان از هم متفاوت است اما هر شاخه ی اصلی با زیر شاخه های خود باید همرنگ باشد.

نمونه ی نقشه ی ذهنی:

مایندمپ(نقشه ی ذهنی)

در محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح بصورت کامل و حرفه ای در مورد نقشه ی ذهنی و مرور صحیح صحبت شده است.همین الان این محصول را مشاهده کنید.

  • سیدحسین قاسم تبار
  • ۰
  • ۰

بازدهی مطالعه در حالت های مختلف:

1)20 درصد:

افرادی که فقط میخوانند و رد میشوند و اصلا یادداشت برداری نمیکنند حدود 20 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند!و حتی شایدم کمتر!

2)30 درصد:

افرادی که در هنگام مطالعه یادداشت برداری نمیکنند اما زیر نکات مهم را خط میکشند از 100 درصد بازدهی مطالعه حدود 30 درصد از آن را کسب میکنند.

3)40 تا 60 درصد:

افرادی که یادداشت برداری میکنن از 100 درصد بازدهی مطالعه 40 تا 60 درصد از آن را کسب میکنند.

– افرادی که خلاصه نویسی میکنند یعنی با توضیحات مینویسند 40 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند.

-افرادی که نکات مهم را با حداقل کلمات مینویسند (یعنی فقط کلمات کلیدی را یادداشت برداری میکنند) حدود 60 درصد از 100 درصد بازدهی مطالعه را کسب میکنند.

4)100 درصد:

افرادی که با کمک نقشه ی ذهنی یادداشت برداری میکنند از 100 بازدهی مطالعه میتوانند 100 درصد آن را کسب کنند.

نقشه ی ذهنی میتواند تا 5 برابر یادگیری و یادآوری شما را افزایش دهد!

مقاله ی مربوط به نقشه ی ذهنی(مایندمپ) را مشاهده کنید.

3 نکته ی مهم برای یادداشت برداری قدرتمند:

یادداشت برداری

یادداشت برداری خوب سبب یادگیری و یادآوری بالایی در شما باید بشود. اگر نکات زیر را رعایت کنید میتوانید بسیار بهتر یادبگیرید و یادآوری کنید.

1)سعی کنید فقط کلمات کلیدی را بنویسید:

اگر در امتحانات دقت کرده باشید وقتی افراد جواب سوالی را فراموش میکنند از استادشان خواهش میکنند فقط یک کلمه از پاسخ آن سوال را به آنها بگوید تا آنها تمام پاسخ را بنویسند!در واقع آنها نیاز به یک سرنخ دارند تا جرقه ای در ذهنشان زده شود و تمام توضیحات به خاطرشان بیاید و آن سرنخ همان کلمات کلیدی هستند که میتوانند جرقه ای را در ذهنشان ایجاد کنند.

شما نیاز هست در هنگام یادداشت برداری فقط کلمات کلیدی را یادداشت کنید و توضیحات را ننویسید.

مثلا اگر کل پاراگراف صفحه ی پنجم کتاب شما بسیار مهم است و باید کامل آن را به خاطر بسپارید اول کامل آن پاراگراف را بخوانید و بعد ببینید چند کلمه در آن متن واقعا مهم است(که به آن کلمات مهم میگوییم کلمات کلیدی) حالا آنها را به ترتیب یادداشت کنید.مثلا شاید در یک پاراگراف 5 خطی 5 کلمه ی مهم پیدا کردید که میتوانید آنها را در کنار هم یادداشت کنید.

به این صورت در واقع هرکدام از آن کلمات یک کلید محسوب میشود که با یادآوری آن کلمات کلیدی میتوانید توضیحات بعد از آن را به راحتی یادآوری کنید.

در هنگام مرور هم فقط آن کلمات کلیدی را مرور کنید و سعی کنید با خواندن آن کلمات کلیدی کل جمله ی بعد از هر کلمه را یادآوری کنید.اگر نتوانستید جمله ای را خوب یادآوری کنید یا شک دارید، میتوانید به کتابتان مراجعه کنید و نگاهی به جمله بندازید.

مخالف هستید؟

اگر هم میگویید نه من باید حتما کل جمله را بنویسم و نوشتن کلمات کلیدی برای من جواب گو نیست یا به هر دلیلی از این سبک خوشتان نیامد پس این کار را انجام دهید:

یادداشت برداری

اگر خواستید که کل نکته ی مهم را بنویسید پس حتما در آن نکته زیر کلمات مهم را خط بکشید یا آن را هایلایت کنید یا اصلا کل کلمات مهم در آن جمله را به یک رنگ دیگر بنویسید.یعنی بازم ما میخواهیم که کلمات کلیدی کاملا مشخص باشند. و در هنگام مرور یادداشت هایمان، آن کلمات کلیدی جلب توجه کنند.وقتی کلمه ای جلب توجه میکند بهتر در خاطر شما میماند و راحت تر میتوانید آن را یادآوری کنید.

و همانطور که گفته شد یادآوری کلمات کلیدی سبب یادآوری جمله ی مربوط به آن کلمه میشود.

2)حتما در هنگام یادداشت برداری کلمات کلیدی را به رنگ دیگری بنویسید:

در بالا اشاره ای به استفاده از رنگ متفاوت برای نوشتن کلمات کلیدی در هنگام یادداشت برداری کردم و گفتم میتواند باعث جلب توجه شما شود.اما اگر بخواهم کامل تر بگویم شما وقتی در هنگام یادداشت برداری از رنگها استفاده میکنید در واقع دارید از نیمکره ی راست مغزتان هم برای یادگیری کار میکشید که باعث میشود شما یادگیری و یادآوری بسیار بهتری داشته باشید.

گفته شده استفاده از هر دو نیمکره ی مغز در یادگیری سبب افزایش 5 برابری عملکرد شما میشود.یعنی تا 5 برابر بهتر یادآوری کنید و بهتر یادبگیرید!!!

که در نقشه ی ذهنی یا مایندمپ به بهترین حالت از هر دو نیمکره در هنگام یادداشت برداری استفاده میشود.که در محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح کاملا درباره ی این موضوع صحبت شده است.

محصول اعجاز نقشه ی ذهنی و مرور صحیح را مشاهده کنید.

مثلا اگر در یادداشت برداری نکات را با خودکار آبی مینویسید میتوانید کلمات کلیدی را با رنگ قرمز بنویسید.

البته ما در نقشه ی ذهنی از رنگهای مختلف به صورت صحیح و حرفه ای استفاده میکنیم که در یادگیری و یادآوری کمک بسیار زیادی به ما میکند.

3)معجزه ی استفاده از تصاویر:

برای یادآوری بسیار بهتر کلمات کلیدی به شما پیشنهاد میدهم حتما از یک تصویر مرتبط در کنار آن کلمه ی کلیدی استفاده کنید.استفاده از تصاویر در یادآوری شما معجزه میکند.و درهنگام یادآوری قبل از اینکه کلمه ی کلیدی به خاطرتان بیاید آن تصویر به خاطراتان میاید و به شما کمک میکند تا آن کلمه ی کلیدی را به راحتی یادآوری کنید و همانطور که گفتم یادآوری کلمه ی کلیدی سبب میشود تا توضیحات مرتبط با آن کلمه را یادآوری کنید.

با رعایت نکاتی که در مورد یادداشت برداری گفتم میتونید تغییر عجیبی در روند یادگیری و یادآوری خودتان ایجاد کنید.

اگر سوالی بود در قسمت نظرات بپرسید.خوشحال میشم کمکتون کنم.


  • سیدحسین قاسم تبار